I flere år har barna i Barnekirka samlet inn kollekt på sine samlinger som har gått uavkortet til «Sigøynerbarna i Elbasan».
Pengene er med å gi barna i Elbasan et varmt måltid hver dag. Vanligvis får barna dette varme måltidet midt på dagen mens de er på skolen. Nå som Albania også er sterkt preget av covid-19 så er skolene desverre stengt..
Heldigvis blir måltidet fortsatt laget, for behovet er fortsatt enormt stort.
Men nå får barna muligheten til å komme og hente maten og ta den med seg hjem.
For mange av barna er dette kanskje det eneste måltidet de får ila dagen.

Vi i Barnekirka har i perioden 15.april til 2.mai en aksjon der vi samler inn penger til «Sigøynerbarna i Elbasan».
Hver familie er utfordret på å finne kreative måter å samle inn penger på, noen av forslagene som kom inn på det viktige digitale møte barnekirka hadde den 15.april, var dette (der pengene går til aksjonen):
* Vaffelsalg i gata
* Selge leker man ikke bruker lenger.
* Hjelpe til med arbeidsoppgaver hjemme å tjene penger.
* Pante flasker for familie, naboer og venner
* Bake kake/boller/kjeks som man kan selge samlet via å sende ut meldinger.
* Vaske sykkelen til bestemor/far.

Aksjonen avsluttes søndag 2.mai med en familiesamling i kirka. Tidspunkt kommer.
Da ønsker vi at alle familiene tar med seg pengene de har samlet inn til kirka, så skal vi støvsuge de opp med «kollektstøvsugeren» vår. Og mens vi fortsetter familiesamlingen vår, så løper en av de voksne ned i banken, og teller opp pengene i tellepengemaskinen – slik at vi på slutten av møte kan få vite hvor mye penger vi har samlet inn! (Pengene kan også settes inn på kontoen til barnakirka på forhånd, merk de med AKSJON I BARNEKIRKA, kontonr: 2655.20.26003).

Det er selvfølgelig lov for alle i menigheten å være med i denne aksjonen.