Torsdag 9.februar – søndag 12.februar arrangeres Frikirkens nye lederkonferanse – VIDERE23 – på Fornebu. Dette er en helt ny satsning for Frikirken og FriBU, og er en viktig arena for å samle hele kirkesamfunnet årlig. Gjennom solid og retningsgivende undervisning vil tematikken «En vei videre» gi konkrete og praktiske tips for veien videre i vår lokale kirke.

Konferansen avsluttes med gudstjeneste på søndag formiddag kl.11.00 som også streames, hvilket betyr at du kan sitte hjemme i din egen stue å bli med.

Sendingen starter kl. 10.30 på denne linken: https://www.nordicbroadcast.no/stream/231104Gudstjenesten vil begynne kl. 11.03, slik at det er tid til å ønske velkommen til gudstjeneste for de som samles lokalt i menigheten.

En enkel oversikt over hovedinnhold i gudstjenesten:

11.03: Gudstjenesten begynner
11.15: Informasjon om kollekt. Dersom den lokale menigheten har eget program for barna, kan de gå til det nå.11.20: Tale v/ Jostein Ørum11.50: Nattverd12.21: Gudstjenesten er ferdig

Litt om tematikken på konferansen

Hva er en ideell kirke? Når vi stiller det spørsmålet får de fleste av oss et bilde, eller noen tanker i hodet, om hvordan den ideelle kirken ser ut. Dette bildet formes blant annet av hva vi leser i bibelen. Den ideelle kirke vil se forskjellig ut, alt etter som hvordan vår kontekst er, og hvem vi er sendt til og er kirke for. Uavhengig av alt dette tror vi at bildene de fleste av oss har av den ideelle kirke, inneholder en balanse mellom relasjoner og aktivitet, mellom samling og hverdag, mellom hjemmet og gudstjenesten.

Allikevel erfarer mange av oss en ubalanse. Vi bruker tid og krefter på aktivitet og samling, samtidig som vi erfarer at relasjoner og hjemmet pasifiseres. Vi tror tiden er inne for å snakke om dette. Vi trenger å snakke om balansen mellom aktivitet og relasjon, balansen mellom plattformene våre og hjemmene våre. Vi tror at den ideelle kirken har aktiviteter som forsterker og bygger videre på det som skjer i relasjoner. Vi tror den ideelle kirkens forkynnelse fra plattformen forsterker det som foregår i hjemmene, i samtaler mellom venner og i smågrupper. Vi tror vi må snakke om en ny bunnlinje – der relasjoner og hjemmet er det som er fundamentet vårt, som aktiviteter og plattformen bygger videre på. Av alle veier vi som kirke kan velge, tror vi dette er en god vei for oss å vandre på. Derfor inviterer vi til VIDERE23 med temaet EN VEI VIDERE.